Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Keuze welke memory stick

  • digiplien

    Hoi allemaal,

    Onlangs een sony DSC-P120 aan geschaft. Moet nog even wachten op het onderwaterhuis zou over 2 weken leverbaar moeten zijn.

    Nu in voorbereiding op het onderwater fotograferen, wil ik natuurlijk voldoende geheugen aanschaffen, zodat ik onderwater lekker door kan knippen.

    Nu heb ik voor het eerst z'on digi-dinges, dus geen ervaring. Welke kaart zal ik nu aanschaffen.

    Nu zie ik dat er vanalles te koop is. Ik twijfel tussen de Memory pro stick 512 mb of 1 GB van San disk.

    Nu zijn er daar tussen de 1 GB en 512 mb ook weer keuzes te maken.

    Schaf ik de “normale” serie aan of de Ultra II. Het verschil tussen die twee is de snelheid 15 mbps of 9 mbs.

    Is dat een voordeel waar een leek iets aan zou hebben, of zou ik het verschil totaal niet opmerken??

    Is het een voordeel om in de hoogste en fijnste resolutie je onderwaterfoto's te schieten of is dat niet een aanrader.

    Ik hoor graag meningen en ervaringen van anderen hierover.

    Voordat ik een gat in m'n budget ga slaan.

    Alvast bedankt,

    Pauline

  • ikke

    ik heb zelf een sony DSC-P51 (2 megapixels en voor dit toestel is helaas geen onderwaterhuis te verkrijgen.) en heb daarbij een memory stick van 128mb hierop kan ik op de hoogste resolutie z'n 200 foto's maken dit zijn er dus erg veel, het aanschaffen van een stick van 512 of 1Gb is dus naar mijn mening totaal overbodig en dus geld verspilling.

    Onder water fotografeer ik met een Samung toestel hier heb ik ook een 128mb stick in en dit is ruim voldoende. Het meeste aantal foto's die ik in 1 duik heb gemaakt waren er 140 (sepia's kijken onder de zeelandbrug). Normaal gesproken maak ik z'n 50 foto's per duik. Als je 2/3 duiken op 1 dag gaat maken is het mogelijk dat je geheugen te kort komt.

    Het verschil in snelheid is denk ik best wel te merken maar daar heb ik geen ervaring mee.

    fotogeferen in de hoogste en fijnste resolutie is leuk maar wil je je foto's gebruiken als behang?¿? moet je je dan gaan afvragen. Heb je echter een memory stick van 1 Gb dan maakt het natuurlijk niet uit maar met minder geheugen kan je dus op de hoogste resolutie wel veel minder foto's maken. Om een foto goed af te kunnen laten drukken of zelf te printen heb je voor 10 bij 15 maar 2 megapixels nodig, wil je groter dat heb je dus meer pixels nodig, bedenk je dus wat wil je met je foto's gaan doen.

    ik hoop dat je er wat aan hebt,

    ikke

  • digiplien

    Bedank voor je reactie,

    De reden dat ik een 1 gb kaart overweeg, is dat ik deze kaart tijdens vakantie wil gebruiken.

    Op vakantie verwacht ik 2 duiken per dag te gaan doen, dan is het prettig dat ik tussen twee duiken het onderwaterhuis niet hoef te openen.

    Ik koop voorlopig een kaart en dan ga ik kijken hoeveel ik gemiddeld aan foto's maak en hoeveel er gelukt zijn.

    Ik verwacht voorlopig niet veel goedgelukte foto's te maken hahaha.

    Ik zal er voorlopig nog niet veel van bakken denk ik, dus ik denk dat ik met 1 GB kaart wel een week door kom. Er zullen denk toch maar weinig foto's zijn die mijn eigen kritiek zullen doorstaan. Eerst effe oefenen denk ik.

    Groetjes van Pauline

  • Katinka

    Heb voor mijn Canon powershot ook een 128Mb kaartje. Ik gebruik wel altijd de hoogse resulutie (2272x1704), gewoonweg omdat de kamera deze kwaliteit kan geven. En je zal maar net een opname hebben gemaakt in een kleine resolutie waar je later wat meer mee wilt; overmaken kan vaak niet meer! Kleiner maken kan altijd later wel op de p.c. In ieder geval kan ik 220 opnames er op kwijt, en bij een beetje duikvakantie van een volle week of 10 dagen duiken zou ik dat in de praktijk niet redden.

    (nou fotografeer ik nog steeds kleinbeeld onder water, maar 10 tot 12 diarolletjes gaan er vaak wel doorheen, dus ruim 300 opnames)

    Wel heb ik nog een andere setting op mijn kamera, de compressie. Wat dat precies doet weet ik niet maar dat scheelt ook een heleboel. Ik gebruik altijd normale compressie, wat dus 220 opnames oplevert. Gebruik ik superfijne compressie, (heb dus normaal, fijn en superfijn) dan kan ik maar 60 opnames maken.

    Oefenen van tevoren is altijd een goed idee. Heb ik altijd gedaan bij bijvoorbeeld nieuwe flitser, nieuw objektief, probeersel andere asa waarde, dat soort dingen, gewoon in het zwembad. Voorkomt een hoop verrassingen die je juist in het buitenwater niet wilt hebben.

  • digiplien

    Bedankt voor je reactie,

    Ik moet nog wachten op m'n onderwaterhuis dus nog effe geduld oefenen.

    Ik ga nu eerst op het droge al de functies van de camera verkennen en probereb onder de knie te krijgen, zodat ik onderwater niet zoveel hoef te pielen.

    Dan weet ik ongeveer welke functies ik kan gebruiken.

    Normaal zou ik het eerst in het zwembad proberen, maar ons "'club'' zwembad is voor de zomer gesloten. Dus ga ik eerst wel in Oostvoorne of grevelingen proberen zodra m'n onderwaterhuis er is.

    Eind September gaan we naar Estartit en daar gaan we met een instructeur waar we bevriend mee zijn onderwater met de camera stoeien.

    Dus ik hoop daar een hoop van op te steken.

    Ik denk dat eerst zón Sandisk memory stick pro ‘'normale’ uit ga proberen.

    Ik geloof dat die opslag sticks langzaam steeds goedkoper worden. Dus als die snelle stick goedkoper wordt ga ik die een keer kopen.

    Groetjes van Pauline